Ce îi face pe unii oameni de neuitat?

Ce îi face pe unii oameni de neuitat?
Timp estimat pentru citire: 3 minute

Răspunsurile ar putea să te surprindă

Recunoaștem sau nu, tuturor ne place să credem că oamenii își amintesc de noi în cel mai bun mod posibil. Se consideră că pentru aceasta e de-ajuns o primă impresie pozitivă. Totuși, e lesne de înțeles că ne-am simți mult mai împăcați știind că cineva își amintește de noi nu doar datorită unei vagi impresii, ci datorită unor aspecte care chiar ne reprezintă.

Cercetările arată că există o legătură puternică dintre memorare și caracterul distinctiv al unei persoane. Cu siguranță, fiecare din noi a întâlnit în calea sa cel puțin o persoană de neuitat, care i-a rămas în memorie dintr-un motiv sau altul. Cel mai probabil, acea persoană ți-a lăsat o puternică impresie de unicitate. Femeia în rochie roșie. Bărbatul cu ceas de buzunar. Un trecător care ți-a oferit o informație prețioasă sau cel care ți-a făcut un compliment ce te-a binedispus pentru întreaga zi.

Ne amintim, de asemenea, de cineva care apare în mod neașteptat și este neobișnuit ca prezență, și nu e neapărat vorba de o persoană atrăgătoare din punct de vedere fizic. Cele mai memorabile persoane nu sunt nici pe-aproape modele ca cele de pe copertele revistelor. Cele mai memorabile persoane sunt oameni care arată în mod obișnuit, dar posedă trăsături de caracter unice, sunt pline de căldură, compasiune și empatie, și îi fac pe ceilalți să se simtă apreciați și valoroși.

Că ești mai puțin atrăgător probabil nu este motivul pentru care ți-ai dori să-și amintească cineva de tine. Totuși, e cazul să dărâmăm mitul potrivit căruia doar persoanele care arată bine din punct de vedere fizic merită să fie de neuitat. Într-un studiu, realizat de Weise și colaboratorii (2014), s-a constatat că fizionomiile mai puțin atrăgătoare sunt mai memorabile decât cele atrăgătoare. Pentru a ajunge la aceste concluzii, cercetătorii au analizat particularitățile distinctive ale fețelor. Anume fizionomiile neobișnuite, care poate nu respectă anumite standarde de frumusețe, sunt cele care devin memorabile. Toate acestea ar putea explica de ce ne amintim de unii oamenii, în ciuda atractivității lor.

Ce este frumusețea?

Alte cercetări arată că persoanele atractive ar putea să fie înțelese mai bine. Bunăoară, un studiu realizat de Lorenzo și colaboratorii săi, în 2010, intitulat ”Ceea ce este frumos, este și bun, și înțeles ca atare”, a stabilit că persoanele atractive nu trec neobservate, motiv pentru care li se trage mai multă atenție și, în rezultat, acestea beneficiază de o mai bună înțelegere a personalității lor.

Ulterioarele analize ale rezultatelor studiului au scos la iveală fenomenul frumuseții care stă în ochii privitorului. Cercetătorii au constatat că impresiile idiosincratice ale atractivității se află în relație directă cu pozitivismul și acuratețea primei impresii.

S-a constatat, de asemenea, că persoanele care, în general, nu sunt considerate atrăgătoare, pot beneficia de pe urma stereotipului de atractivitate fizică atunci când privitorul le consideră atrăgătoare.

Cu toate acestea, cercetătorii au constatat faptul că acuratețea impresiilor a fost valabilă doar în cazul persoanelor percepute ca fiind cel puțin de atractivitate medie. Aceștia explică: ”Oamenii apreciază o carte, în primă instanță, după copertă, iar acest fapt îi motivează să o lectureze cu mai multă sau mai puțină ardoare. La fel e și în cazul oamenilor, așa încât oamenii atrăgători sunt percepuți mai pozitiv și cu o mai mare precizie, datorită interesului pe care-l trezesc”.

Indiferent de modul în care arăți, totuși, oamenii tind să-și amintească de tine în dependență de felul în care i-ai făcut să se simtă. Iar acest aspect depășește cu mult rolul atractivității. Așadar, a face pe cineva, sincer și dezinteresat, să se simtă bine, apreciat și valoros, este de departe cel mai bun mod de a rămâne în amintirea cuiva.

Referințe:

Holger Wiese, Carolin S.Altmann, and Stefan R.Schweinberger, “Effects of attractiveness on face memory separated from distinctiveness: Evidence from event-related brain potentials,” Neuropsychologia 56, April 2014, 26-36.

Genevieve L. Lorenzo, Jeremy C. Biesanz, and Lauren J. Human, “What Is Beautiful Is Good and More Accurately Understood: Physical Attractiveness and Accuracy in First Impressions of Personality,” Psychological Science 21, iss. 12, (2010): 1777 – 1782.



Lasă un răspuns