De ce femeile sunt atât de captivate de fashion? Explicații psihologice.
Cum explică psihologii interesul femeilor pentru tendințele modei vestimentare?
Care sunt explicațiile psihologice ale nevoii de a fi mereu la curent cu tendințele din domeniul fashion și de a lua cu asalt magazinele în căutare de noi piese vestimentare și bijuterii? Să fie vorba de o permanentă nevoie de a primi complemente?
Datorită interesului pentru modă, fiecare femeie se poate simți creativă, aventuroasă și expresivă. Nu fiecare femeie are o marcă vestimentară proprie, totuși, observând, combinând, asortând și ”asamblând” ținute de tot felul, ea capătă o abilitate specifică și un anumit nivel de artistism. Ea însăși devine astfel o producătoare de frumusețe, un designer vestimentar. Și este mereu în căutare de noi combinații, făcând apel la imaginație.
Moda este, de asemenea, un instrument de conservarea a sentimentului de tinerețe și vitalitate. O persoană nu trebuie să se simtă răvășită și deteriorată pe măsură ce trec anii. Iar femeile sunt în mod special îngrijorate de acest lucru. Experimentarea cu tendințele modei le permite să înlăture această neliniște și chiar să se revigoreze. Stofele, culorile, accesoriile – toate sunt disponibile pentru a conferi vitalitate fiecărei etape de viață.
Nu e cazul să uităm și de senzațiile tactile pe care le oferă textilele și croielile. Atingerea fizică a îmbrăcămintei îi amintește femeii de senzualitatea sa. Înaintarea în vârstă nu trebuie să însemne o îndepărtare de eul nostru fizic, natural, iar vestimentația este o modalitatea de a păstra contactul cu acesta, de a-l valorifica, de a-l revigora.
Pentru multe femei, a merge la shopping, a cumpăra haine noi presupune un parteneriat cu un prieten drag. Ele au un aliat, un companion, în această activitate care, deseori, devine frustrantă sau anxiogenă. Astfel, la cumpărături se consolidează niște legături sociale subtile.
Dobândirea încrederii în sine este un alt scop al achizițiilor fashion, acestea din urmă fiind dovada apartenenței la un grup de referință, precum femeile bogate, boeme sau sexy.
Totuși, interesul femeilor pentru fashion poate fi doar vârful aisbergului: în profunzime se pot ascunde dificultăți emoționale sau chiar adevărate conflicte interioare. Fără a fi conștientă de aceste probleme, femeia speră să-și rezolve conflictele, intervenind și lucrând la exterior, asupra garderobei sale. Sintagmele ”terapie textilă” și ”psihoterapie prin cumpărături” se referă anume la faptul că unele femei operează cu ținutele lor vestimentare pentru a face față conflictelor interioare sau chiar sentimentelor de ”urâțenie”. Dacă se consideră urâte, ele caută cu tot dinadinsul îmbrăcămintea ”potrivită” pentru a se calma și a remedia această ”problemă”. Această ”urâțenie” interioară se poate referi la calități diferite, precum: reprimarea furiei și invidiei, sentimentul de a nu fi iubită, anumite frici sau timiditate.
Cumpărăturile, ținutele și accesoriile cuprind adesea un spectru nonverbal de fantezii și încercări de vindecare a rănilor. Unele femei doresc să obțină controlul asupra imaginii de sine și, respectiv, asupra stimei de sine, prin intermediul modei. O tehnică de a se îmbrăca, deși nu pare deloc una care ar prelua controlul, este încercarea de a scăpa din vedere sau de a camufla ceea ce persoana considera a fi un defect. Altă tehnică este constituirea unei garderobe la modă, cu ținute și costume ce conferă noi identități de fiecare dată. În acest caz, vestimentația funcționează ca o adevărată armură de protecție a eului.
Pentru femei, a se îmbrăca la modă este și o oportunitate de a ”ieși în lume”, a se prezenta, a se evidenția. Însă, există un continuum între a-ți etala cu mândrie ținutele și a-ți demonstra agresiv garderoba.
Unele femei, deosebit de nesigure, simt nevoia continuă să-și completeze garderoba cu piese vestimentare la modă. Chiar dacă o fac în mod obsesiv și pătimaș, există multe conflicte emoționale interioare, pe care aceste noi achiziții nu le pot rezolva. Iar asta pentru că, de fapt, nici o ținută vestimentară nu este suficientă pentru a rezolva conflicte emoționale.
”Cu toate acestea, moda este un spațiu favorabil pentru experimente și inventivitate. Iar acest fapt este, de obicei, foarte plăcut și stimulant. Anii trec, dar flerul pentru a trăi plenar nu trebuie să dispară. Interesul pentru modă poate fi o modalitatea colorată de trăi fiecare zi cu entuziasm, fervoare, individualitate și încredere”, afirmă Ellen Sinkman, în cartea sa ”The Psychology of Beauty: Creation of a Beautiful Self”.
Psihologia modei este un domeniu relativ nou, dar cât se poate de actual, iar modul în care oamenii aleg să se îmbrace poate spune mult mai multe lucruri decât s-ar părea la prima vedere…
Autor Café Psychologique
psiholog, antropolog
soție, mamă