Modalități simple prin care să devii mai creativ

Modalități simple prin care să devii mai creativ
Timp estimat pentru citire: 5 minute

Să fii creativ nu este atât de ușor, chiar și pentru artiști. Uneori procesul de creație și inspirația se pot dovedi cu adevărat descurajante, în timp ce alteori ideile creative vin cu ușurință. O multitudine de studii științifice vorbesc despre ce trebuie să faci să-ți sporești abilitățile creative, precum și despre impactul pozitiv al activităților creative asupra sănătății și bunăstării psihologice.

Dacă îți dorești să abordezi viața într-un mod creativ, să nu mai fii în pană de idei și inspirație, iată câteva modalități prin care să-ți sporești potențialul creativ:

Înlătură stimulii care te pot sustrage

Pentru a putea contempla și aprecia frumusețea artei, dar și pentru a te dedica procesului de creație, este absolut indispensabil să înlături lucrurile care te-ar putea sustrage. Un studiu, publicat în mai 2017, a constatat că atunci când suntem sustrași dintr-o activitatea de creație, capacitatea noastră de a experimenta frumusețea este diminuată. Cercetarea în cauză susține populara afirmație a filosofului Immanuel Kant, potrivit căreia contemplarea și înțelegerea frumuseții artistice necesită gândire profundă și complexă.

Acest lucru este valabil și în cazul când admirăm operele de artă. În prezent, cea mai mare sursă de distragere a atenției, în galeriile de artă, în muzee și săli de expoziție, este, fără îndoială, telefonul mobil și alte dispozitive digitale. Deci, data viitoare când mergi să vizitezi un obiectiv de artă, gândește-te serios să renunți la telefonul mobil. Oricât de greu ar fi să pleci fără o fotografie în care apari alături de celebra pictură Mona Lisa, rezultatele cercetării sugerează că este mult mai productiv să admiri operele de artă neînsoțit de un telefon mobil. Acesta din urmă, potrivit cercetării, diminuează în mod considerabil focalizarea atenției.

Ia cursuri de ceramică

Dacă ai lucrat măcar o dată cu ceramica, atunci vei fi de-acord că există ceva în acest mediu de exprimare artistică ce este inerent terapeutic. Un studiu, publicat în aprilie 2017, a constatat că procesul de realizare o obiectelor de ceramică contribuie la îmbunătățirea dispoziției, motivează și facilitează luarea deciziilor, în rândul adulților cu tulburare depresivă majoră. Aceste rezultate susțin afirmația potrivit căreia artterapia cu argilă poate ajuta la ameliorarea simptomelor depresiei la adulți și, astfel, poate fi utilizată ca metodă de terapie alternativă pentru milioane de oameni din lumea întreagă ce suferă de depresie.

Optează uneori pentru momente de singurătate

Singurătatea și izolarea au fost legate în numeroase studii științifice de efectele negative asupra sănătății, de la depresie și până la moarte. Însă, s-a constatat că persoanele care preferă să petreacă timp în singurătate tind să înregistreze scoruri înalte la capitolul creativității, potrivit unui studiu publicat în noiembrie 2017, în revista științifică ”Personality and Individual Differences”. Cercetarea sugerează că motivația ce determină persoana să evite interacțiunile sociale este crucială în înțelegerea efectelor stării de solitudine și nu toate motivele izolării sociale pot fi negative. De asemenea, studiul a constatat că persoanele timide sau antisociale înregistrează scoruri reduse ale creativității, în timp ce persoanele sociabile, dar care preferă să se izoleze din când în când, au rezultate mult mai bune la capitolul creativității.

Fă plimbări zilnice

Reprezentarea socială, ușor stereotipizată, a artistului este destul de diferită de cea a unui atlet. Însă creativitatea și exercițiile fizice moderate sunt compatibile. Un studiu realizat în cadrul Universității Stanford, în 2014, a constatat că plimbările favorizează gândirea convergentă care include abilitățile de rezolvare a problemelor, precum și gândirea divergentă care se află în legătură cu formularea ideilor originale. Ambele procese cognitive se află în strânsă legătură cu creativitatea.

Un alt studiu a relevat faptul că antrenamentele sportive de trei sau mai multe ori pe săptămână contribuie la îmbunătățirea considerabilă a gândirii convergente.

Ordinea

Se crede în mod eronat că persoanele creative sunt productive în ateliere pline de dezordine, aglomerate și haotice, acestea din urmă fiind expresia finală a creativității. Marie Kondo, autoarea lucrării ”The Life-Changing Magic of Tidying Up”, afirmă contrariul. ”Concentrarea și respectul pentru materialele de lucru, precum și implicarea, și soluțiile de curățat sunt cele care te pot ajuta să fii mai productiv și mai creativ, pentru că astfel înlături din spațiul de lucru obiectele te pot sustrage și le păstrezi doar pe cele care îți provoacă bucurie și te inspiră”.

Ascultă melodii inspiraționale și visează cu ochii deschiși

Se pare că multe din lucrurile pe care le faci deja contribuie la sporirea abilităților tale creative. Un studiu recent, publicat în 2017, a explorat impactul pe care îl poate avea muzica clasică asupra proceselor cognitive. S-a stabilit că audierea muzicii clasice este asociată cu dezvoltarea gândirii divergente. Un alt studiu sugerează că visatul cu ochii deschiși este legat în mod direct cu inteligența și creativitatea.

Colorează

Cărțile de colorat pentru adulți, despre care se crede că ar avea beneficii terapeutice, continuă să fie populare. Sunt oare pretinsele beneficii reale? Noile studii sugerează că da. Astfel, cărțile de colorat pentru adulți pot îmbunătăți dispoziția, reduce anxietatea și sustrage atenția de la gândurile negative. Cercetările sugerează că aceste cărți de colorat, cu desenele lor alb-negru ce așteaptă să fie colorate, nu doar permit petrecerea timpului într-un mod relaxant, dar și contribuie la intensificarea stării de fericire.

Susține arta din comunitatea ta

S-a constatat că prezența instituțiilor de artă în comunitățile locale are impact pozitiv asupra bunăstării oamenilor. Un studiu aprofundat, cu durata de doi ani, a fost realizat de School of Social Policy and Practice de la Universitatea din Pennsylvania, rezultatele fiind publicate în martie 2017. Studiul a constatat o relație pozitivă dintre existența resurselor culturale dintr-un cartier și un înalt nivel de educație, securitate și sănătatea publică, în comparație cu locuitorii altor cartiere, cu acces limitat la cultură și activități artistice.

 

Referințe:

Pelli Denis G. and Co., Beauty Requires Thought. Current Biology, May, 2017, Vol. 27, p. 1706.

Nan J.K.M., Ho R.T.H. Effects of clay art therapy on adults outpatients with major depressive disorder: A randomized controlled trial. The Journal of Affective Disorders, April, 2017, p. 237-245.

Bowker, J., Non-fearful social withdrawal linked positively to creativity. Personality and Individual Differences, November, 2017.

Marily Oppezzo and Daniel L. Schwartz , Give Your Ideas Some Legs: The Positive Effect of Walking on Creative Thinking. Journal of Experimental Psychology,2014, Vol. 40, No. 4, 1142–1152.

Colzato L.S., Szapora A., Pannekoek JN and Hommel B (2013) The impact of physical exercise on convergent and divergent thinking. Front. Hum. Neurosci. 7:824.

Ritter S.M., Ferguson S. (2017) Happy creativity: Listening to happy music facilitates divergent thinking. PLoS ONE 12(9).

Godwin C.A. and Co.,Functional connectivity within and between intrinsic brain networks correlates with trait mind wandering. Neuropsychologia, July, 2017; 103:140-153.

Jayde A. M. Flett and Co., Sharpen Your Pencils: Preliminary Evidence that Adult Coloring Reduces Depressive Symptoms and Anxiety. Creativity Research Journal, Volume 29, 2017.

Stern, Mark J. and Seifert, Susan C., „The Social Wellbeing of New York City’s Neighborhoods: The Contribution of Culture and the Arts” (2017). Culture and Social Wellbeing in New York City (2014-16). 1.

 

 

Comentarii Facebook

Autor Café Psychologique
psiholog, antropolog
soție, mamă

 



Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


%d blogeri au apreciat: